יום שבת, 31 בינואר 2009

חיפוי קרקע (mulch)


חיפויי קרקע (mulch) הוא אחד מהדרכים הטובות ביותר לשיפור פוריות הקרקע ובדרך זו אנו בעצם מחקים את היער הטבעי. אדמה חשופה היא אדמה חולה, ובבתי גידול טבעיים כמו יער או חורש, האדמה מכוסה תמיד ולכן פוריותה נשמרת. עלינו לחקות דרך זו של הטבע ולשכפל זאת בגינה שלנו. כל חומר אורגאני שיש בנמצא יהיה מועיל למטרה זו: עלים, גזם עצים, עשבים, קש, זבל בעלי חיים, דשא קצוץ, קליפות אגוזים, גפת, או לצורך העניין כל חומר הנראה לכם אסתטי.

חומרי החיפוי נרקבים לאדמה והופכים לחלק ממנה. אפשר לראות תוצאות אחרי זמן קצר יחסית אך התועלת האמיתית של החיפוי תבוא לידי בטוי לאחר שנים מספר. פוריות האדמה נבנית בהדרגה, גם אם נראה כי החומר האורגני מתפרק במהירות (בעיקר באזורים יובשניים).




ניתן ורצוי לפזר חיפוי אורגני בערוגות הנוי, עצי הפרי והירקות. החיפוי מתפרק לאיטו ומזמין אליו מיקרו-אורגניזמים (פרוקי רגליים וחסרי חוליות) כמו צבתנים, "אורי כדורי", שלשולים... המפרקים את החומר האורגני ומשאירים אחריהם חומרי הזנה זמינים באדמה המשפרים את מבנה והרכב האדמה.


החיפוי מגן על הקרקע, מונע סחף, שומר על לחות הקרקע, חוסך במי השקיה (מונע את התנדפות המים מפני הקרקע ושומר את המים זמינים לצמחים), שומר על טמפ' בית השורשים (הורדת הטמפ' מאפשר לשורשים המשך קליטה של מינרלים והפרשת חומרים ובכך גורם לשגשוג הצמחים גם בזמני יובש) ומווסת טמפ' האדמה בקיץ ובחורף.


חיפוי הקרקע מקטין קרינה חוזרת בכלל ובחלק התחתון של העלים בפרט, ולבסוף החיפוי מקטין באופן ברור את כמות העשבייה. בגנים בהם יש חיפוי, אפשר לראות לאחר מספר שנים שינוי יסודי בהרכב העשבייה. הצמחייה המתפתחת בקרקע, המכילה עודף חנקן, נעלמת במשך הזמן, ובמקומה מופיעים צמחים אחרים, המתפתחים כנראה על קרקע עשירה בחומר אורגני ובמשטר מאוזן יותר של חומרי מזון.


שיטות חיפוי שונות אפשר למצוא ב"אמא אדמה"