יום שלישי, 2 בדצמבר 2008

חוש האסתטיקה של הטבע



יחס פי (Phi) הוא מספר המביע בתוכו פרופורציה גיאומטרית מיוחדת במינה, הידועה כבר בימי קדם ונחשבת כיחס המושלם. יחס זה זכה למיני שמות רבים כגון חתך הזהב, מספר הזהב והפרופורציה האלוהית.
בחלק מתופעות הטבע, אם נתבונן בתשומת לב, נראה את יחס הזהב. יחס זה מתאר יחס הרמוני בין חלקים שונים ונחשב ל"יחס היפה ביותר".
נוכל למצוא את יחס הזהב במגוון של תופעות ותחומים שונים: בגיאומטריה, בבוטניקה, בתצורות של גבישים, בסידור העלים מסביב לגבעול, במיקום הזרעים בתפוח, באיצטרובלי עץ אורן, בהיערכות זרעי החמנייה, בעלי הכותרת של הורד, בדגלי מדינות, בקונכיית נאוטילוס וביצירות אמנות שונות.
אם נתבונן סביבנו נמצא כי הצורה הלוליינית מופיעה בכל המישורים ביקום החל בחלקיקי אטומים דרך הדנ"א וסיבי השרירים, תופעות שונות במזג האויר ועד לגלקסיות.
השם לוליין לוגריתמי מתייחס לצורה שבה גדל הרדיוס תןך כדי תנועתו סביב העקומה מבלי לשנות את צורתו עם גדילת מימדיו. קיים יחס קבוע בין קווי הספירלה הלוליינית והחלקים השונים שלה, שאפשר לכמת במונחים מתמטיים. יחס זה הוא יחס הזהב.
אם נחלק את הלוליין לרבעי עיגולים ונבנה מהם ריבועים נקבל סדרת ריבועים שהולכים וגדלים וידועים בסדר הנקרא "סדרת פיבונצ'י". זוהי סדרת המספרים ...0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55; כל איבר בסדרה הוא סכום שני המספרים הקודמים לו.
המבנה של כל שני איברים בסדרה שואף ליחס מיוחד וקבוע, ככל שנחלק מספרי פיבונצ'י גדולים רצופים כך נתקרב יותר ויותר ליחס הזהב.
יחס זה כמו שאמרנו לא שכיח רק בטבע אלא גם באמנות ויושם כבר בתקופות קדומות יותר בציורים, בסמלים, באדריכלות ופיסול. דוגמאות לכך אפשר למצוא בליאונרדו דה וינצ'י, בפירמידות ובפרתנון באתונה.
אפשר לראות כי היופי והאופן בו מתבטא בכל התופעות יחס הזהב על צורה שתואמת חוקי טבע מדוייקים ומיועד להעביר מידע לסביבה. פרחים משתמשים בצורות ודפוסים על פי סדרת פיבונצ'י כדי למשוך אליהם חרקים, המאפשרים וממשיכים את קיומם. סטייה מחוקיות זו מראה על סוג של פגיעה שגורמת לאובדן יופי, סימטריה וחיוניות.
יחס פי נמצא גם בחלקים שונים בגוף. האם לא נראית תמוהה העובדה כי יש לאדם 2 ידיים, 5 אצבעות בכל יד, 3 פרקים בכל אצבע... מספרי פיבונצ'י ??? גם בכל אצבע, אורך העצמות מתפתח לפי יחס הזהב. אותה צורת התפתחות ויחס קיימת גם בין אורך כף היד לאורך האמה...

התבוננו בעולם התופעות סביבכם וחפשו את החוקיות של הטבע: עלי כותרת בפרחים, מבנים ספירלים בירקות, הדמיון המדוייק בין הקונכייה לשד האשה וכד'...

למידע נוסף על מספרי פיבונצ'י והאופן בו הם באים לידי ביטוי בטבע אפשר למצוא בלינק: