יום שבת, 15 בנובמבר 2008



אקולוגיה יישומית אופטימית -
Permaculture


שיטת הפרמקלצ'ר מציעה דרך חזרה אל עולם המתנהל לפי "חוקי גן עדן" . עולם אנושי חקלאי ותרבותי, הפועל במחזורי הטבע ונהנה מאותו שגשוג של ראשוניות הבריאה, כשכל מרכיביה יוצרים איזון ושלמות ללא דופי. מכאן מקור השם העברי – תרבות עדן – תרבות בת קיימא.

המילה פרמקלצ'ר והשיטה שמאחוריה הם פרי מחשבתם של דיוויד הולמגרן וביל מוליסון, אקולוגים אוסטרלים, בראשית שנות ה-70. שם השיטה משלב בתוכו שלוש מילים: בר קיימא, תמידי, המשכי – permanent, perma, תרבות(קולטורה) וחקלאות(אגריקולטורה)- culture, agriculture. ואכן השיטה מדגישה את הקשר החיוני בין תרבותנו לחקלאות שלנו, בכל מקום בעולם, ושואפת להשיג איזון בין התרבות והחקלאות לבין הסביבה. איזון נבון בין השניים, שמעודד גם את הפיתוח האנושי וגם את שימור משאבי הסביבה, מוכיח שפיתוח ושימור הולכים יד ביד ואין ביניהם סתירה.

פרמקלצ'ר היא בראש ובראשונה שיטת תכנון. היא מעניקה לנו כלים מעשיים לארגן מחדש את סביבת החיים שלנו, כך שתהיה יותר פוריה ומפרנסת, יותר עשירה וחסכונית. העקרונות והאסטרטגיות שמציעה השיטה מתאימים לכל אקלים, תרבות, אמונה או צורת חיים, לעיר ולכפר. מערכת פרמקלצ'ר עשויה להיות דירה עם מרפסת, בית עם גינה, חווה חקלאית גדולה, מפעל או מוסד, ישוב שלם, רחוב או עיר.

ברמה אחת פרמקלצ'ר עוסקת בצמחים, חיות משק, מים ומבנים, אך למעשה אין השיטה מתמקדת במרכיבים אלה בפני עצמם, אלא ביחסים המזינים הנארגים ביניהם בזכות תכנון נבון המתבסס על רבגוניות ועל שיתופעולה עם הטבע. פרמקלצ'ר מתמקדת בפתח הבית ובישובים קיימים, ומלמדת כיצד יכולים משאבים מקומיים קיימים לספק את כל צרכינו החומריים והכלכליים, כיצד להשתמש במה שיש לנו בלאו הכי על מנת להשיג את כל מה שאנו זקוקים לו. מהמצוי לרצוי.

הדרך הטובה ביותר לתרבות בת קיימא היא הדרך שלך. השיטה אינה מספקת נוסחה, אלא עקרונות בסיסים המכוונים לתהליך דינמי המשתנה בתגובה לנוף, למשאבים ולצרכי האנשים. המשותף לכל מערכות שכאלו הוא יצירה שנהנית משגשוג המבוסס על ההקשרים המסועפים בין שלל מרכיביהן, מקסימום תוצרת מינימום השקעה. מקסימום שפע תוך מינימום התערבות וניצול.

הפרמקלצ'ר משלבת בתוכה שלל תחומים (אקולוגיה, נוף וסביבה, גינון אורגני, כלכלה, חברה וארכיטקטורה) ומזמינה אותנו למסע של למידה מתמדת ומתחדשת, בדרך של צניעות ושיתופעולה עם האדם והאדמה.

השיטה מלמדת להתבונן, לחלום ולתכנן, לראות את הנולד, לשקול את תוצאות מעשינו מראשיתם, סוף מעשה במחשבה תחילה, ויחד עם זאת דורשת שלא נסתפק בדיבורים. אנו צריכים בראש ובראשונה לדעת מה אנו רוצים תוך התבוננות בטבע ובמערכות היחסים בו, לזהות דפוסים ועקרונות אוניברסליים כבסיס לתכנון סביבתי, ורק אז לעשות...


...יום אחד הגיעה עליסה לצומת דרכים וראתה חתול צ'שייר יושב על עץ.

שאלה עליסה את החתול: "באיזו דרך עלי ללכת ??"

שאל החתול: "לאן את רוצה להגיע ??"

עליסה השיבה: "אני לא יודעת"

ובכן.. השיב החתול: "זה לא משנה איזה דרך תבחרי !!!"



תרבות בת קיימא אינה עתירת הון או אנרגיה, אך היא עתירת ידע. מאגר הידע האנושי מבוסס על נסיונם ורעיונותיהם של מיליוני אנשים שחיו לפנינו. למידה והתבוננות יכולות לחסוך לנו הרבה זמן, כסף ואנרגיה. איכות המחשבה שאנו משקיעים והמידע בו אנו משתמשים הם הקובעים את התנובה שנקצור מן המערכת ולא גודל האתר או איכותו ההתחלתית. לכן ניתן ליצור מערכות פרמקלצ'ר עשירות בכל מקום שהוא.


  • גן עדן בפתח הבית - טליה שניידר/הוצאת יער
  • PERMACULTURE: A Designer's Manual\Bill Mollison\tagari